الكشفية بين عالم الافتراض وتداعيات الانقراض Scoutnig between individuals and the consequences of extinction

بقلم القائد هشام عبد السلام موسى

لا يختلف اثنان ممن يعرفون الكشفية الحقيقية أنها حركة ديناميكية تقوم على التفاعل بين الأفراد في واقع اجتماعي تربوي تترسخ من خلال ممارسته عوامل التربية الكشفية بكل مقوماتها، من خلال تبادل خبراتها بين الأفراد وتحقيق طريقتها الكشفية المتمثلة في التعلم بالممارسة والبرامج المتدرجة والمثيرة التي تمارس في حياة الخلاء، والعمل في جماعات صغيرة إلى آخر ذلك من عناصر الطريقة الكشفية المعروفة.

وقد شهدت السنوات العشر الأخيرة حراكا واسعا في وسائط التواصل الاجتماعي المختلفة، مواكبة لانتشار الانترنت، بدأ من صفحات المواقع عبر الشبكة العنكبوتية، إلى الفيسبوك، إلى تويتر، وقنوات يوتيوب، وانستجرام، وفليكر، وغيرها مما أحدث تدفقا في المعلومات حول كل مفردات الحياة من حولنا قديما وحديثا تتضاءل أمامه الانسكلوبيديا المعرفية الموسوعية، وفي نفس الوقت أصبح هناك سيولة في برامج التواصل الاجتماعي، تنقل حياة الأفراد كاملة بين بعضهم بعضا بكل تفاصيلها لحظة بلحظة صوتا وصورة ثابتة ومتحركة، حتى أخرجت الصورة النمطية للتواصل الاجتماعي الطبيعي الحقيقي بين الأفراد إلى انعزالية فردية يعيشها كل فرد مع من يريد عبر الشبكة العنكبوتية.

لم تقف الحركة الكشفية بمعزل عن ذلك، بل إنها خاضت المجال والتطور من أوله، ومع متغيرات الضعف الذي تعيشه الكشفية في واقعها وبعدها في كثير من الأحيان عن الغايات المرسومة لها، انسحبت الحركة الكشفية فعليا شيئا فشيئا من عالم الواقع إلى عالم الافتراض، بل وتكاد تنحبس فيه جملة وتفصيلا..

يقول المثل العربي: أسمع قرقعة ولا أرى طحينا، وهذا المثل ينطبق علينا تماما في واقعنا الكشفي، فمن يرى ويسمع كل ما ينشر عن الكشافة عبر وسائط التواصل الاجتماعي لا يملك إلا أن يعجب ويفغر فاه من حجم هذا العمل وما يكتب عنه، ولكن عندما ندقق في النتائج والمآلات نجد هزالا وضعفا بينا، وما يجب أن ندركه أن وسيلة الإعلام عن الحدث، لا يمكن أن تكون بحال من الأحوال أهم من الحدث، فوظيفة الإعلام الحقيقي أن يعبر دوما عن وقائع وموضوع، ولكن للأسف نجد أن الإعلام الكشفي عبر وسائط التواصل الاجتماعي أصبح هو الموضوع، لأن الكشفية انتقلت من الواقع إلى الافتراض، فلم يعد هناك موضوع.

كما أسهمت وسائط التواصل الاجتماعي في خلق نماذج من القيادات الكشفية الافتراضية، التي لا وجود لها أصلا في الواقع الكشفي الميداني العملي، وأطلقت عليهم اسماء ما أنزل الله بها من سلطان، فهذا يطلق عليه لقب أسطورة الكشافة، وذاك بادن باول الكشافة، وآخر ملك الكشافة، ورابع القامة والقيمة، وخامس الرائد الكبير، وصاحب الابتسامة الحلوة، وكأن مقوماته كقائد أنه صاحب ابتسامة حلوة.. إلى آخر ذلك من المسميات، وعندما نفكر في تلك الأسماء والأشخاص الذين ارتبطت بهم تلك الألقاب، لا نجد لهم أصلا ولا فصلا، ولا تجربة واقعية حقيقية تدعم تلك الألقاب التي تلقى عليهم جزافا، وإن وجدنا لهم واقعا عمليا أو وظيفيا فنجد أن الألقاب تطلق عليهم من باب التملق والتقرب لمنطقة نفوذهم، وقد يكونون في حقيقتهم من القيادات العالة على الكشافة، أو المتسلطين عليها والمنتفعين منها، الذين أضروا بها أكثر مما نفعوها، وتركوا النماذج الساطعة في الكشافة الذين أفنوا عمرهم من أجل الارتقاء بها والعمل لنهضتها، وللأسف طواهم الزمن وغيب ذكرهم النسيان، وهذا كله مرجعه إلى أن هناك خللا اصاب جسد الكشفية فانسحبت من واقعها إلى عالم افتراضي تعيش وتتربع بين جنباته دون قيد أو شرط على أداء من فيه وما فيه.

عشرات من المواقع الكشفية انتشرت، لست ضدها، ولكن أطالب بتقييم دورها، وكلها تكاد تكون نسخة طبق الأصل، كل ما يفرق هو أسماء القائمين عليها ومدى حماسهم، وطول أمد هذا الحماس، الذي يبدأ قويا ثم يخبو، والكل ينقل عن الكل، والكل يتنافس على نقل الحدث والصورة، ولا أحد يتحدث عما وراء الحدث أو الصورة أو يعلل أو يحلل أو يرصد نقدا موضوعيا، أو يعزز قيمة فكرية أو ثقافية أو تربوية، إنما هي مباراة في النقل.

ما أفهمه أن الكشفية كان يمكن لها أن تستفيد فائدة قصوى من مواقع التواصل الاجتماعي في العالم الافتراضي من خلال نشر الثقافة الكشفية، والفكر الكشفي، والتجربة الإنسانية الكشفية، وقصص النجاح الكشفية لأفراد أثرت فيهم الكشفية في مسيرة حياتهم وتكوينهم وتقلدوا مناصب عليا في بلدانهم، وأن تسهم في نشر قيم التربية الكشفية، وأن تنشر التراث والتاريخ الكشفي الناصع المضيئ، لا أن يتحول الإعلام من خلالها إلى غاية، ولكن يبقى ليمارس دوره كوسيلة وواسطة للتبليغ.

إن الاستمرار على هذا النهج من نقل الكشفية من عالم الواقع إلى عالم الافتراض إنما يخلق أنماطا وهمية من القيادة، ويخلق واقعا وهميا من الكشفية لا واقع حقيقي لها ولا أساس، ويهدد بانقراض الكشفية شيئا فشيئا، لأن الممارسة في حياة الخلاء ستنتهي، وستتحول إلى أفلام وكليبات ولقطات انستجرام، وأن اجتماعات الفرقة ستنتهي لتتحول إلى محادثات (شات) أو رسائل عبر البريد الالكتروني، وأن القيادات ستنتهي لأنه سيكون بدلا منها قيادات افتراضية يسهل لكل فرد أن يصنع النموذج الذي يريده.. وسأظل أحذر من مخاطر تحول الكشفية إلى عالم الافتراض وتداعيات ذلك بما يهددها من انقراض، لأن الكشفية واقع وليست افتراض وإن كان لها واقع افتراضي فيجب أن يكون لها ارتباط حقيقي بالواقع العملي الذي يعبر عنه.

By: Hisham Abdel Salam Moussa

No two differ from those who know the real scout, it is a dynamic movement based on the interaction between individuals in the social reality of education rooted in the practice of the factors of education scout in all its components, through the exchange of experiences between individuals and achieve its method of Scout learning in practice and progressive programs and exciting exercise in the life of emptiness , Working in small groups to another that of the elements of the known scouting method.

The last 10 years have witnessed a great deal of mobility in the various social media, in keeping with the spread of the Internet, from web pages to Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, Flickr, and more, bringing information flow around all the vocabulary of life around us. In the past, the Encyclopedia is diminishing. At the same time, there is a liquidity in the programs of social communication, which convey the lives of individuals in full detail, moment by moment, sound and static and moving images, Individuals to individual isolation that everyone lives with who wants through the Web.

The scout movement did not stand in isolation, but it fought the field and development from the beginning, and with the variables of vulnerability experienced by the scout in reality and often after the goals set for it, the scout movement gradually withdrew from the real world to the world of assumption, It is a whole and ..

The Arab proverb says: “I hear a click and I do not see a slander. This example applies to us completely in our scouting reality. Anyone who sees and hears everything that is published about scouts through the social media can only admire and exaggerate the size of this work and what it writes about. What we must realize is that the media of the event can not in any way be more important than the event. The function of the real media is to always express facts and subject, but unfortunately, the scouting media through social media has become The subject, because Scouting moved from reality to assumption, is no longer there Theme.

The social media also contributed to the creation of models of virtual scout leaders, which do not actually exist in the field of field scouting, and called them the names of what God revealed to the Sultan. This is called the scout legend, that of Baden Powell Scouts, and the last king of scouts, And the fourth great and the value, and the fifth major leader, and the sweet smile, as if its ingredients as a leader that he has a sweet smile .. To the other of the names, and when we think of those names and people associated with those titles, we do not find them originally and chapter, Support those titles that have been taken lightly, And if we find them a reality or functionally, we find that titles are called on them to flatter and approach to their area of influence, and may be in fact the leaders of the scouts, or the rulers and users of them, and all this due to the defect that hit the body Scout and withdrew from reality to A virtual world lives and sits between its branches unconditionally on the performance of it and what is in it.

Dozens of Scout sites have spread, I am not against them, but I demand an evaluation of their role, all of which are almost identical. All that divides is the names of those who are based on them, their enthusiasm, and the long duration of this enthusiasm, which starts strong and then vanishes. No one talks about the event or the picture, explains, analyzes, monitors objective criticism, or promotes intellectual, cultural or educational value, but is a transport match.
My understanding is that scouting could have benefited the most from social networking sites in the virtual world through the dissemination of scouting culture, scouting, scouting and human experience, and the scout success stories of individuals affected by scouting in their lives and composition and held senior positions in their countries, To spread the values of scouting education, and to publish the bright and scouting heritage and history, not to make the media through it, but to continue to exercise its role as a means and means of communication.

The continuation of this approach from the transfer of scout from the real world to the world of assumption creates imaginary patterns of leadership and creates a fictitious reality of scouting, not a real and unfounded reality, and threatens the extinction of the scout gradually, because the practice in the life of the void will end and will turn into movies and clips And that the meetings of the band will end to become chat conversations or e-mails, and that the leadership will end because it will be instead of virtual leadership makes it easy for everyone to make the model he wants .. I will continue to be warned of the dangers of the Scout to the world of assumption and implications of that Threatened by extinction, Because scouting is a reality, not a presumption, but it has a virtual reality, it must have a real link to the practical reality it expresses.