بقلم القائد هشام عبد السلام موسى
لازالت كلمات أستاذي في الفلسفة -ونحن طلبة في الجامعة- الأستاذ الدكتور/ حسن حنفي تتردد في أذني وهو يقول: إذا أردت أن تنتقد الفلسفة فعليك أن تتفلسف، وهذه المقولة تتكرر معي وأمامي في مواقف متعددة ولكن في الكشفية، فإذا اجتمع عدد من القيادات الكشفية فلا يمكنك أن تتوقع أن يتحدثوا في غير الكشافة، وغالبا يكون حديثهم مليئا بالنقد لما يحدث في الكشفية، فإذا أردت أن تخرج من رداء الكشفية؛ فلا يمكنك إلا أن تغرق بالحديث عنها!!.
فالكشفية يدور في فلكها العشرات والمئات والآلاف، وكلما لقيت أحدهم من أصدقائنا في الكشفية سواء في ديار العرب، أو من الأقاليم الأخرى في أوروبا، وأسيا وأفريقيا، وأمريكا، وغيرها، إلا ويجمعنا حديث الكشفية، ويكون ذو شجون، وغالبا ما يتطرق النقد لكثير من القضايا التي تعاني منها الكشفية، فبعضهم يتناولها بحرقة، وبعضهم يتناولها بنقمة، وبعضهم يتناولها بالنقد والتحليل، ولكن الظاهرة الأعم أن أغلب من تتحدث إليهم في هذا الشأن لديهم مظلومية حقيقية تجاه جمعياتهم الكشفية، أو القائمين عليها، فيكيلون النقد لهم، ويفندون مآربهم، وقد يكون نقدهم جارحا في بعض الأحيان، ويمس الآخرين باتهام مباشر، وقد حاولت أن أدون بعض الملاحظات التي يعرضها البعض هنا أو هناك:
فيتحدث بعضهم عن محاولات الكثيرين من المنتسبين اسما للكشفية التربح من ورائها بشكل أو بآخر، ويتحدث آخرون عن استنزاف موارد الجمعيات والمنظمات الكشفية في عمليات سفر عبارة عن نوع من السياحة الكشفية بلا طائل أو هدف أو ناتج، ويتحدث بعضهم عن حجب القيادات المجيدة التي صرفت عليها الجمعيات الكشفية المبالغ الطائلة لتدريبها وتكوينها، ثم يتم تجميد تلك القيادات لأغراض شخصية لدى البعض، ويتحدث بعضهم عن الصرف غير المرشد من قبل بعض الجمعيات في أغراض لا تمثل أولوية حقيقية لتحقيق أهداف الكشفية، والتغاضي عن الأنشطة الحقيقية التي تتطلب هذا الدعم، ويتحدث بعضهم عن استنزاف موارد الجمعيات في أشكال احتفالية للمباهاة مثل الإسراف في عمل الدروع وخلافه ومنحها لكل عابر سبيل حتى فقدت قيمتها، ويتحدث بعضهم عن استئثار بعض القيادات في إدارات الجمعيات بأموال البدلات والتعويضات النقدية وتذاكر السفر، في حين يجبر الكشافين أصحاب المصلحة الحقيقية في الكشافة على دفع رسوم اشتراكاتهم ومصاريف سفرهم في البعثات الخارجية التي يمثلون فيها بلدانهم، ويتحدث بعضهم عن إقامة البعض لأنشطة على الورق فقط؛ دون أن يكون لها أي رصيد من الواقع، فيما لا يمكن وصفه إلا بأعمال السلب والنهب، ويتحدث بعضهم عن إقامة أنشطة لا تتفق ولا تحقق الأهداف التربوية للحركة الكشفية وتخرج عن نطاق اهتماماتها، ويتحدث بعضهم عن عقبات تواجه الأقليات الدينية أو العرقية والصعوبات التي تواجههم في عمليات التسجيل أو الإقصاء من المشاركات، ويتحدث بعضهم عن سيطرة عواجيز الكشافة على جمعيات بعينها وعدم إتاحة الفرص للأجيال الشابة مما اضطرهم إلى تأسيس جمعيات كشفية خارج إطار المؤسسة المعترف بها دوليا، وتحدث بعضهم عن انحدار القيم الكشفية دون مواجهة حقيقية من قبل المسؤولين في بعض الجمعيات مثل تشجيع أنشطة المثليين، وتحدث بعضهم عن أن البرامج التي تنفذها الجمعيات لا تلبي احتياجاتهم في الأغلب، ويتحدث بعضهم عن أولوية قيادة الجمعيات الكشفية هل هي من حق الشباب أم من حق الكبار؟.. إلى آخر ذلك من الملاحظات..
وإذا كانت تلك الملاحظات وغيرها هي التي لا ترضي الشباب في الكشفية عن جمعياتهم الكشفية، فالحل الطبيعي هو عقد موائد حوارية في كل جمعية مع الشباب والقيادات الشابة، والاستماع إليهم وإلى نقدهم واحتياجاتهم وملاحظاتهم، وأخذها بعين الجدية، حتى لو تطلب الأمر إحداث تغيير في هيكليات الجمعيات وأنظمتها الأساسية، ورؤيتها الاستراتيجية، وإتاحة مزيد من الفرص لتمكين الشباب، ودمجهم في لجان العمل بالجمعيات وإعطائهم الثقة الكاملة للمحاولة والخطأ والتعلم من التجربة، فأولا وأخيرا الكشفية للشباب وبالشباب، وهذا مغزى أننا نقول عنها الحركة الكشفية، فالحركة ضد الثبات.
فبالله عليكم.. ما هذه الكشفية التي لم يبق فيها أحد إلا منتقد للآخر؟، وما هذه الكشفية التي تفرق ولا تجمع؟، وما هذه الكشفية التي تُسرق من أصحابها الحقيقيين ألا وهم الفتية والشباب، لصالح عدد من المنتفعين؟، وما هذه الكشفية التي لا تنتج لنا تربية حقيقية؟، وما هذه الكشفية المحبطة التي لا تلبي احتياجات أفرادها؟، وما هذه الكشفية الشكلية في مظهرها الضعيفة في عطائها؟، وما هذه الكشفية التي لا تنمي أفرادها وترتقي بهم؟، وما هذه الكشفية المنعزلة عن المجتمع ولا تؤدي دورها نحوه؟، وما هذه الكشفية الشكلية الاحتفالية المظهرية في غياب مضمون تربوي منهجي حقيقي؟ ما هذه الكشفية التي يدخل إليها كل يوم فرد وينسحب في مقابله عشرة؟
وختاما.. إن كنا نتساءل لماذا لا يرضى كثير من الشباب عن جمعياتهم الكشفية؟ فاسألوا الشباب…
By: Hisham Abdel Salam Moussa
The words of my professor in philosophy – we are students at the university – Prof. Dr. Hassan Hanafi hesitate in my ear and he says: If you want to criticize philosophy, you have to philosophize, and this statement repeated with me and in front of me in multiple positions, but in the Scout, if met a number of Scout leaders You can expect to speak in non-scouts, and often their conversation is full of criticism for detection, if you want to get out of the robe of scout; you can only sink by talking about it !!.
Sciatica circulates in its orbit dozens, hundreds and thousands, and whenever one of our friends in the scout, whether in the Arab lands, or other regions in Europe, Asia, Africa, America, and others, but brings us the scout talk, and is very busy and often criticized by many The most common phenomenon is that most of those who speak to them in this regard have a real oppressor towards their scout societies or those who are in charge of them, so that they criticize them and rely on their goals. Their criticism is offensive in some Sometimes, I touch others with a direct accusation. I have tried to make some observations that some people present here or there:
Some speak of the attempts of many of the names of the scouts to profit from it in one form or another. Others talk about the depletion of the resources of associations and scout organizations in travel operations, which is a form of scouting tourism without any purpose or goal or product. Some talk about blocking the glorious leaderships And some of them are talking about the unwarranted disbursement by some associations for purposes that do not represent a real priority for achieving scouting goals and ignoring the real activities that require this support. Drain the resources of associations in ceremonial forms of intimidation, such as excessive work in the armor and the like and give it to every passerby until it lost its value, and talk about some of the leadership of some leaders in the departments of associations with the money of allowances and cash compensation and tickets, while forcing the Scout Scouts interested in paying their fees Their travel expenses in foreign missions in which they represent their countries, and some talk about the establishment of some activities on paper only; without any balance of reality, in what can only be described as looting, and some talk about the establishment of activities that do not meet the objectives And some of them talk about obstacles faced by religious or ethnic minorities and the difficulties encountered in registration or exclusion of participants, and some talk about the control of the scouts on certain associations and the lack of opportunities for young generations, forcing them to establish associations outside the framework of detection And some of them spoke of the decline of scout values without a real confrontation by officials in some associations, such as the promotion of homosexual activities. Some of them reported that the programs implemented by the associations do not meet their needs. Why scout societies are the right of young people or the right of adults?
The natural solution is to hold dialogue tables in each association with youth and young leaders, to listen to them and to criticize them, their needs and observations, and to take them seriously, even if it is necessary to change the structure of the associations And their strategic vision, and provide more opportunities for the empowerment of young people, and their integration into the work committees of associations and give them full confidence to try and error and learn from experience, first and last Scout for young people and youth, and this is what we say about the Scout Movement.
What is this Scout that no one remains but a critic of the other ?, What is this scout that divides and does not collect ?, What is this Scout that steals from its true owners, namely youth and young people, in favor of a number of beneficiaries ?, What is this scout that does not? And what is this scout that does not meet the needs of its members ?, What is this scouting formalism in its weak appearance in its gift ?, What is this scout that does not develop its members and elevate them ?, What is this scout that is isolated from society and does not play its role towards it? , And what is this formal ceremonial scout in the absence of a real educational content? What is this scout that every individual joins every day and comes out of it tenth in obiset? What is this Scout?
…In conclusion, if we wonder why many Scout Youth do not accept their scout associations? Ask Scout Youth